edf

24. jaanuar (OSA II) – Matkame Batutumonga, Bori’ Megalith stones, tutvumine kohaliku küla eluoluga (Indoneesia trip)

Indoneesia trip IX päev – Sulawesi saar VII päev

Pärast kerget einet ja kosutavat kohvi võtsime ette meeldivalt toonust tõstva paari tunnise jalgsi matka mööda riisipõldude ja mägikülade vahelisi teid. Kõndimist oli päris palju ja ilm iseenesest kuum. Batutumonga külas kohtasime ainult kohalikke inimesi oma igapäevaseid toimetusi tegemas! Huvitavaks „vaatamisväärsuseks” oli küla noortekeskus! Välimuselt meenutab see värvitud puukuuri, milles ei ole mingit sisustust. Ei pinke, ei toole – rääkimata sisustusest (mängulauad, jne)! Noored kogunevad õhtuti sinna lihtsalt noorte juttu ajama ja koos aega veetma. Koheselt on raske ennast väljendada, et edasi anda neid vastakaid tundeid ja emotsioone, mida me seal kogesime.

Väikese puhkepeatuse tegime kohaliku katoliku kiriku õues. Lihtsalt istusime muru peal, jõime vett ja nautisime vaateid ning täielikku vaikust. Inimesi liikus ringi vähe, rohkem oli näha riisipõldudel pühvleid. Oma teel kohtasime jälle ka pisikesi koolilapsi, kes kõik nii armsalt ühesugustes vormides ringi kalpsasid. Oma matka lõpetasime me umbes kilomeetrilise tõusuga. Tõusu lõpus ootas meid väike küla, mis tänaseks päevaks on kujunenud üheks piirkonna turismikülaks. Seal oli täitsa olemas korralik majutusasutus ja stiilne söögikoht/restoran. Kuna restoran koos sealt avanev vaatega olid taas lummavad, siis otsustasime siia lõunatama jääda!

Vahepeal kohale jõudnud bussiga võtsime suuna Bori Kalimbuang Megalith Site´i. Bori Kalimbuang on koht, kus asuvad iidsed menhirid (menhir on esiajast pärinev inimese püstitatud sambataoline tahumata või vähe tahutud kivirahn). Siin on kokku loetud 102 menhiri, mis vaatamata väga pikale ajahambale on suurepäraselt püsti seisnud. Suures plaanis on need menhirid võimalik suuruse järgi kolmeks jagada (nende suurus on ajaga muutunud/muutumas)24 kivi on väga suured, 24 keskmise suurusega ja 54 on väikesed. Üldpildina kõik kivirahnud koos loovad väga kena koosluse. Need kivirahnud on ühed üheksast Unesco pärandisse kantud turismiobjektist Põhja Torajas. Märkimisväärne on veel see, et ütlemata eripärase vaatamisväärsuse juures on „üli” rikastel inimestel lubatud siin omi matuseid pidada!!! Üheks põhitingimuseks oli väga suur ohverdatavate pühvlite arv. Kui ma nüüd ei eksi, siis miinimum pühvlite arvuks oli 24! Nagu öeldakse: „Rikastel omad seadused” :).

Päev oli meil olnud juba päris pikk, kuid meie giid Erick küsis meilt, kas me sooviksime nüüd minna tema lapsepõlve külasse, et seal tema sugulaste (täpsemalt tädi perega) teed ja kohvi juua. No, mis saab meil olla selle vastu, kui meile veelgi sügavamalt Tana Toraja elu-oluga tutvustatakse. Nii me siis sõitsimegi Ericku lapsepõlve koju Parinding külasse. Sõit oli lühike, sest seal kandis asusid pisikesed külad üksteisele väga lähedal. Koheselt võttis meid vastu väga rõõmsameelne naisterahvas. Meie võtsime istet riisihoidla ehk Tonkonani terrassil ning lasime endile värsket kohvi ja teed serveerida, ise samal ajal nende pere kohta küsimusi esitades. Kuked, kanad, põrsad ja lapsed jooksid seal samas ringi. Majad, aidad, laudad ega me päris täpselt aru ei saanudki, mis hoone milleks mõeldud, olid väga lihtsad ning pigem meie mõistes päris räämas. Ise olid väga puhtad, korralike riietega ja mis peamine – väga rõõmsameelsed. Seal olles me nägime taas kui vähe on tegelikult inimestele õnneks vaja. Aasias palju ringi käinuna nägime taas, et nad teevad oma igapäevaseid toimetusi/tegemisi naeratus näol ja ise sealjuures õnnelikud olles. Suure tõenäosusega ei oska nendest paljud rohkemat tahtagi, sest nad on väga väga õnnelikud sellegi üle mis neil olemas on! Peale kohvipausi sõitsime me oma hotelli, pika päeva jooksul kogetud rohked emotsioonid vajasid rahulikult „seedimist”!

1. Täpselt nii palju kui maja küljes on sarvi, täpselt nii palju on selles suguvõsas ohverdatud veiseid.

2. Mägiküla noortekeskus

3. Matkarajalt avanev vaade mägikülale.

4. Koer haugub – mis toimub küll võib toimuda kõrvalisel metsateel?!?

5. Bori Megalith stone ehk Bori Megalith menhiirid.

6. Võimas Tongkonan stiilis elamutest koosnev küla!