bmd
bdr

24. jaanuar (OSA I) – Londa kivihaud, Pallawa village, mägi kalju vaated riisipõldudele (Indoneesia trip)

Indoneesia trip IX päev – Sulawesi saar VII päev

Hommik algas meil ka sellel päeval ujumise ja ülimõnusa hommikueinega. Kõhud rahulikult täis pargitud, suundusime teisele Tana Toraja ekskursiooni päevale.

Esimese kohana külastasime me hommikul Londa kivihaudasid ehk meie mõistes koobashaudu. Tegemist on loodusliku koobastega, millede sissepääsu ees on võimalik näha erineva stiiliga ja läbi mitmete sajandite säilinud kirste.

Kohe sissepääsu ees ootas meid väga tark ja hea huumorisoonega ühehambaline giid. Ta viskas palju nalja ja jutustas meile põnevaid fakte Suaya Kiningate matmispaiga kohta. Sinna maetakse ainult kuningliku sugupuu inimesi! Kusjuures ta ise on ka väidetavalt kuninglike sugemetega ja ka tema maetakse kunagi sinna samasse.

Pool küürakil sisenesime me esimesse „matmiskoopasse”. Koobas oli pime ja meie ainsaks valgustuseks olid tõrvikud. Koobas oli ka küllaltki rõske ja tunne oli nagu oleks sisenenud mõnda õudusfilmi. Kohe hakkas meile silma lugematul arvul kirste ja surnupealuid. Mõned kirstud olid väga, väga vanad ja teised olid alles mõned aastad tagasi sinna maetud. Just see asjaolu teeb selle iidse matmise traditsiooni väga atraktiivseks ehk et sellest nn matmise kombest ei räägita ainult mineviku vormis, vaid see kestab tänaselgi päeval põlvest põlve edasi!

Kohe esimese asjana paluti meil, et me ei puuduks pealuid ega muid inimeste konte (mitte, et see meil plaanis oleks olnud). Torajad nimelt usuvad, et niipea, kui keegi puudub kadunukese luid tuleb too nn ümbermatta ja korraldada uuesti uhked matused koos pühvlite ohverdamisega. Teadupärast on see kallis ja keegi ei soovi sellega riskida. Sellepärast külastavad turistid ka neid matmispaiku koos giidiga. Antud kivihaudades oli kaks koobast. Ühest koopas teise viis väikene tunnel, kuid sellel korral me siiski loobusime sealsest roomamisest ja kasutasime lihtsamat sissepääsu. Oma silmaga õnnestus meil ka ära näha päris muumiat (mumifitseeritud inimene), kes oma kirstus rahulikult puhkas. Vaatepilt oli meie jaoks muidugi midagi täiesti uut ja natukene isegi kõhedust tekitav. Koos kadunukese muumiaga oli ka kirstus tohutult palju lahtiseid sigarette. Need kõik on sinna ohverdusteks toodud. Veetsime nendes kivihaudades oma paarkümmend minutit ja see andis mõtteainet päris mitmeks järgnevaks päevaks.

Lühikese sõidu järel jõudsime Palawa külasse, mis väidetavalt on oma 11 ainulaadse Tongkonan`i maja ja 15 suure aidaga üks vanimaid külasid Tana Torajas. Lisaks traditsiooniliste Tongkonan`i majade ja ajaloo poolest on see küla tuntud ühe huvitava loo/legendi poolest. Legendi järgi elas seal kunagi mees nimega Tomadao ……! Riisihoidlate ees kuivatati riisi, pildistamiseks jällegi väga omapärased vaated. Veidi anti meile ka vaba aega ja selle kulutasime kohalikes väikestes putkades käsitööga tutvumise peale.

Edasi suundusime bussiga mööda mägiteid järjest kõrgemale, et jõuda orienteeruvalt 1700 meetri kõrgusel (merepinnast) asuvasse kohvikusse. Mägiteel kohtasime lapsi, kes tulid koolist. Seljas olid neil ühesugused koolivormid ja nende rosinmustad silmapaarid uurisid meid põnevusega. Kõik lapsed olid väga viisakad ja ütlesid meile ilusasti tere. Saime ka võimaluse nendest pilti teha.

Lõunaks kinnitasime keha väikeses ja lihtsas mägirestoranis, mis oli ehitatud järsule kaljuservale. Kohvikust avanesid üüratud vaated orule, mis oli täidetud riisipõldudega! Antud restoranis olime jällegi ainsad turistid. Lasime kanasupil hea maitsta, ise samal ajal neid võrratuid Tana Toraja vaateid sisse ahmides. Need aukartust tekitavad vaated ei lasknud endalt kergelt silmi ära pöörata. Sestap vaadete nautimiseks aega võitmaks tellisime veel ka tasikese kohvi :)!!!

Kuna päev oli väga tegevuste roke, siis päeva teine pool järgmises blogi postituses!

1. Kirst Londa koopahauas!

2. Meie rõõmsameelne ühe kikuga koopahaua giid!

3. Kui sõnadest ja kujutlusvõimest jääb väheseks :)!

4. Kirstud mis koopasse ei mahu ehk ei ole ilmselt kuningatele väga lähedased sugulased.

5. Kirstude jaoks enam eriti ruumi ei ole!

6. Pallawa küla ja riisi kuivatamine!

7. Rõõmsameelsed koolilapsed!

8. Vaade orus asuvatele riisipõldudele!